"Det er ganske ærgerligt, at det norske retspsykiatriske uvæsen er lykkedes med at kuppe sagen, den burde handle om de pårørende og det politiske budskab. For 22. juli handler ikke om psykiatri, men Norges og Europas fremtid" (Anders Breivik i Berlingske 21.06.2012).
Jeg tumler med to spørgsmål: 1) Hvorfor er det så vigtigt for os, at Breiviks forbrydelse kun handler om Breivik (psykiatri frem for politik/ideologi)? 2) Hvorfor bruger vi så utrolig mange ressourcer på sagen, hvis den kun handler om Breivik = ét menneske, der adskiller sig radikalt fra alle andre?
Jeg er enig med Breivik i ovenstående formulering. Men jeg er endnu mere enig med 21-årige Bjørn Ihler i, at det er vigtigt at tage Breiviks - og enhver anden - ideologi (og disses indvirkning på menneskers gøren og laden) seriøst.
...og hvorfor er der ikke flere der 'tænker' over dette?
ReplyDeleteHelt oppe på de filosofiske nagler, så handler dette om at vi har idelaer, som vi har værdier. I den forstand er Breivik's handling altså et politisk statement, og den naturlige politiske modreaktion er at sammenligne ham med vores sundheds idealer - altså han er syg! Det handler altså, igen fra en filosofisk position, om at vi ikke alene skal gentænke vores værdier, men vi skal også gentænke vores idealer!
Hvis vi kan skabe værdier - kan vi så også "skabe" idealer?
Breivik's handling er et statement, hvor han går den gamle Guds ærinde. Han beskriver sig selv, som den moderne korstogsridder - de var vel sind-syge, efter vores målestok?!
Kunne vi forebygge/omvende/reformere Breivik, ved at præsentere ham for Nietzsche..., blev Nietzsche syg af sine idealer..., præcis hvilken Gud var det Nietzsche slog ihjel og hvilken Gud kan vi Tro på herefter?
Ja - der er masser af uafsluttede tanker som skal tænkes.... når politik bliver til til terror i virkeligheden - husk politik er krig med andre midler!
Vh Per